LRV en KBC zetten in op Veiligheid! Omdat elk ongeval er één teveel is!
“Het zal in stappen moeten gaan. Ik denk dat we binnen een paar jaar al heel ver zullen staan. Nu rijdt geen enkele ruiter/amazone nog een springparcours als er geen veiligheidslepels voorzien zijn! Dat was vroeger ook anders.”
Chretien Hansen
jurylid - keurder - organisator
Omdat elke blessure, ongeval of incident er één teveel is
Maak kennis met de MIM’s en de veiligheidsbeugel
Een Zweedse internationale eventing-parcoursbouwer ontwikkelde de zogenaamde MIM-clip". Dit systeem dat hindernisbalken aan elkaar vastklipt en bij aanraking voor het iets meegeven en wegrollen (wegklappen) zorgt, wordt momenteel wereldwijd bijna op alle eventingwedstrijden toegepast. De MIM-clip is door de FEI gecertificeerd en zal proportioneel bijdragen aan de verhoging van de veiligheid van de hindernissen, de wedstrijden en de sport. LRV voorziet dankzij de financiële steun van KBC voor elke organisator een set (MIM-Clips / balkhouders / hulpstukken/ bouten) voor een ‘rechte’ en een ‘oxer’. Meerdere sets kunnen bij LRV aangekocht worden.
Veiligheid is in elke sporttak een prioriteit. Elke blessure is er één teveel!
Patrick Wuytack
KBC
Veiligheid is een absolute topprioriteit
Patrick Wuytack van KBC is een absolute ‘believer’ als het gaat om ‘veiligheid: “Veiligheid is in elke sporttak een prioriteit. Elke blessure is er één teveel. Als we met onze steun kunnen bijdragen aan meer veiligheid in de eventingsport, dan doen we dat met heel veel plezier. Mensen die vertrouwt zijn met paardensport zullen de actie ‘Keiveilig Paardrijden’ nog wel kennen. Daar hebben we toen ook heel graag onze steun aan gegeven."
Gemoedsrust
Reactie van een organisator en een fervent crossbouwer: ‘Vroeger had je weinig kans dat je bij een ‘rotanial fall’ er geen letsel aan overhield. We kunnen een zware val nooit helemaal uitsluiten, maar nu door het gebruik van mims op de sprongen heb je veel minder kans op zo’n zware val. Dat geeft je als organisator/bouwer veel meer gemoedsrust, maar je moet altijd in je achterhoofd houden dat het risico tot nul herleiden niet doenbaar is. Als organisator en bouwer moet de veiligheid van paard en ruiter altijd op de eerste plaats staan."
Sven Grouwels is een bekende EK- en LRV-ruiter: “Voor mij als ruiter betekent dit toch wel meer rust in mijn hoofd. Ook naar mijn paard toe. Meer veiligheid en meer aandacht voor veiligheid is absoluut een goede zaak, ook naar het imago van onze sport toe.”
Collega EK-ruiter Raf Steegmans is het helemaal eens: “Klopt 100%, maar als je in de startbox staat mag je daar in principe niet te veel bij stilstaan. Dan is het focus op de wedstrijd. Maar als je in de verkenning merkt dat de hindernissen met het MIM-systeem uitgerust zijn, dan ga je automatisch toch minder stress hebben voor de start van de cross.”
Veiligheidslepels
Peter De Wispelaere bouwt en rijdt crossen. Hij geeft ook regelmatig les: “Ik vergelijk de komst van dit systeem met de komst van de ‘veiligheidslepels’ in de jumping. Dat was toen ook een revolutie. Maar nu rijdt geen enkele ruiter/amazone nog een parcours als er geen veiligheidslepels voorzien zijn.”
Geleidelijk aan
Chretien Hansen was oa. bouwer en bedenker van de crossomloop op het EK in Tongeren in 2017. Chretien keurt crossen en is vaak jurylid: “Het is een systeem dat zeker gaat bijdragen aan de veiligheid. Het zal goeie begeleiding vragen want en het zal moeten groeien maar ik zie op termijn wel veel organisatoren die voor het systeem zullen gaan. Alles wat je probeert te verbeteren gaat in stappen. Ik denk dat we binnen een paar jaar al heel ver zullen staan."
Kristof Verlinden en Internationaal FEI-TD die ons land straks vertegenwoordigt op de OS in Tokio: FEI verplicht het nu al bij alle grote wedstrijden en raad het gebruik van MIM’s ten stelligste aan bij alle FEI wedstrijden, op die types hindernissen waar het kan. Dit zal verder pepusht worden want het is net in de lagere en nationale reeksen dat er veel meer combinaties over de hindernissen zullen rijden die evenzeer op hun niveau gechallenged worden door de hindernis. Veel TD`s hebben al aangegeven dat starten op de laagste reeksen veel zinvoller zou zijn om de investering waarde te geven.”
Met de steun van:
In de startbox moet je gefocust zijn op de wedstrijd. Maar weten dat er maximale aandacht is voor veiligheid geeft automatisch meer rust. Naar mijn eigen veiligheid toe, maar ook en vooral voor de veiligheid van mijn paard.
Raf Steegmans
EK-Eventing-ruiter